
Enkele decennia later zijn twee andere kermishits mij bijgebleven. Het betreffen ‘Paranoimia’ van de Britse danceband Art of Noise feat. Max Headroom op de nieuwe Break-Dance van Marc Bufkens op de Tilburgse kermis van 1986. En het psychedelische newbeat-nummer ‘Voices’ van de Belgische groep Neon. In 1988 debuteerde de Duitse kermisexploitante Juliane Schmidt met haar imposante Condor op het NS-Plein in Tilburg en haar zoon draaide alle avonduren na zonsondergang ‘Voices’. Het zijn slechts twee van de stellig ontelbare momenten geweest waarop kermis en muziek zich zodanig aan mij opdrongen, dat ze mij na al die jaren nog kristalhelder voor de geest staan. Het zal in beide gevallen ook de mix van een onalledaagse muziekkeuze met een ingetogen presentatie van sensationele kermisattracties geweest zijn.

Twee jaar later was het weer prijs, nu bij de Condor. Als de attractie zijn hoogste punt (30 meter) bereikt had, zette Schmidt-junior de rem erop, alle lichten uit, behalve die aan de onderkant van de Condor-gondels. Rookmachine erop en dan die mysterieuze, quasioriëntaalse synthesizerklanken op logge computerbeats uit ‘Voices’ van muziekbrein Luc Devriese van Neon. Niet een keer, geen twee keer, welnee, gewoon tien keer achter elkaar. Schmidt-junior was in Tilburg zijn eigen feestje aan het bouwen. En het publiek? Dat stond massaal, als gehypnotiseerd aan de grond genageld, in de spaarzaam verlichte hemel te turen.
Klasse, heren!
>Lauran
![]() |
De Condor (foto Toine van Berkel)... |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten