zaterdag 22 maart 2014

Recensie: Vincent Bucher – Hometown

Vincent Bucher, wie is dat ook al weer?  Waar heb ik die naam eerder gehoord? Dat waren mijn eerste reacties toen ik over de nieuwe cd van deze mondharmonicaspeler hoorde. Verrek!! Ik veer helemaal op. Da’s die gast die zo karakteristiek mondharp speelt bij de Heritage Blues Orchestra, in 2012 voor het eerst in Nederland op de planken op het North Sea Jazz Festival en in 2013 genomineerd voor een Grammy. Hij heeft nu een soloproductie onder de naam ‘Hometown’ als debuutalbum uitgebracht via het Nederlandse Continental Records. En wat voor een!! Wat een verademing! Een soort combinatie tussen Tab Benoit, vanwege de koele en sfeervolle zang, Tony Joe White, vanwege het gladde karakteristieke mondharmonicageluid, Jean Toots Thielemans, vanwege het timbre en vakmanschap en Charlie Musselwhite, vanwege de bluestouch die we in zijn songs terug horen.
Vincent is in 1962 geboren in Parijs, maar raakte op zijn 17e al sterk geïnspireerd door de blues en speelde in zijn tienerjaren in de Parijse straten en metrostations. De grote ‘Sugar Blue’ ontdekte zijn talenten en nam hem onder zijn hoede en zorgde ervoor dat Vincent zijn eerste live-ervaringen opdeed. Zo kwam hij terecht in de clubs en concertzalen en sloot zich aan bij diverse lokale bands, maar speelde ook met blueslegendes zoals Louisiana Red, Eddie C. Campbell en Sonny Rhodes. Deze grootheden namen hem ook mee op toernee door de States, voor het grootste gedeelte in het circuit van Chicago. En waar kun je beter vertoeven om de blues te gaan voelen en beleven?
Hij was daar de veelgevraagde harpist bij niemand minder dan Carlos Johnson, Little Smokey Smothers en speelde mee op het album van Lurrie Bell ‘Let’s talk about Love’.
Ondertussen zocht Vincent ook de roots van de blues op en raakte geïnteresseerd in Afrikaanse muziek. Hij ging ook daar het avontuur op zoeken en speelde met de Malinese legende Boubacar Traore, Donny Elwood uit Kameroen en zelfs met Tao Ravao op Madagaskar. En nu is hij de laatste drie jaar dus in contact gekomen met Junior Mack, Bill & Chaney Sims van de steeds populairder wordende Heritage Blues Orchestra waarvan in juni een tweede album verschijnt.
Op dit album Hometown komen we diverse genres tegen in een grote variëteit aan stijlen. Cajun, blues, jazz en folk. Je kunt er lekker bij wegdromen, maar je wordt ook weer goed wakker geschud door de onverwachte, stevige uithalen met de mondharmonica. Af en toe roept deze muziek de sfeer op van oude Tom Sawyer en Huckleberry Finn-films. Je waant je in Tennessee, Mississippi en Louisiana en dat is heel knap van een Fransman.
Vincent bespeelt vele soorten mondharmonica met het grootste gemak. Hij kan scheuren op de bluesharp, maar ook softe melodielijntjes uit je speakers doen vloeien, jiven en gevarieerde jazzpatroontjes spelen. Gewoon een hele grote aanrader dit album!

Samen met Heritage Blues Orchestra is Vincent in juli weer te bewonderen in Nederland waar zij op het podium staan van Bospop op zaterdag 12 juni en in november komen ze weer richting Europa waaronder waarschijnlijk ook naar mijn hometown Tilburg.
MM-John

Geen opmerkingen: